Projectreis 2023

Van 21 april tot 6 mei 2023 organiseert Stichting Tien een projectreis naar Zuid-Afrika om daar te gaan werken in sloppenwijken en op scholen.

Zo’n reis is voor de deelnemers een ongelofelijke mooie ervaring. Dat blijkt ook uit de blogs die deelnemers over de vorige reis hebben geschreven. Zij hebben geschreven over hun ervaringen  (zie projectreis 2019)

Waarom Stichting Tien deze reizen organiseert? Wij hebben twee doelen voor ogen met deze reizen:
Het eerste doel is: jonge mensen -onder leiding- uit hun comfortzone laten stappen en een ander aspect van onze wereld laten ervaren.  Stap eens uit je luxe bubbel, en leer eens wat bewuster keuzes te maken. En dat geldt natuurlijk voor alle deelnemers aan de reis.

Het tweede doel: de jonge mensen tijdens die ervaring iets laten doen voor hun naaste. En met name kinderen ontmoeten en de mensen laten zien dat naastenliefde nog steeds bestaat.

Als je meegaat moet je rekenen op de confrontatie met "echte" armoede; dit is voor velen een echte eye-opener. De opmerking die vaak gehoord wordt is: “Het is toch wel heel anders dan dat je op TV ziet”. Het is ook mooi te horen dat deelnemers heel vaak teruggeven, dat ze hun eigen rijkdom nu veel meer waarderen en het veel minder vanzelfsprekend vinden.

Tijdens de reis ziet een dag er ongeveer zo uit: ’s morgens vroeg opstaan, ontbijten en dan met busjes naar diverse werkplekken. Een werkplek kan zijn een préschool (zeg maar een soort kinderdagverblijf) Daar ga je klussen doen en met de kinderen spelen; het kan ook zijn dat je naar een school gaat om daar te klussen. We hebben contacten met een bijzondere school voor kinderen die niet op een reguliere school terecht kunnen. Deze school is een particulier initiatief en wordt geleidt door hele enthousiaste mensen.

Het werk bestaat doorgaans uit: verven, opruimen, kleine klusjes, straat leggen, spelen met de kinderen.

Rond 15:30 uur komt iedereen weer op de logeerplek en is er tijd voor zwemmen en ontspanning. Om 18:00 uur staat het warme eten klaar.  Verder wordt er elke dag een verslag geschreven door de deelnemers en bij elk verslag komen foto’s. Dit geeft een heel goede indruk van wat we daar doen. De achterblijvers kunnen hierop reageren. De deelnemers kijken altijd uit naar de reacties van het thuisfront.

Groepsacties

Deelnemers